BURSA KESTEL İLÇE MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

ŞURA HAZIRLIK ÇALIŞTAYI

Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın himayelerinde 1-3 Aralık 2021 tarihleri arasında toplanacak 20. Millî Eğitim Şurasına hazırlık amacı ile İlçemizde "Şura Hazırlık Çalıştayı" düzenlendi
ŞURA HAZIRLIK ÇALIŞTAYI

Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın himayelerinde 1-3 Aralık 2021 tarihleri arasında toplanacak 20. Millî Eğitim Şurasına hazırlık amacı ile İlçemizde "Şura Hazırlık Çalıştayı" düzenlendi.

'Temel Eğitimde Fırsat Eşitliği', 'Mesleki Eğitimin İyileştirilmesi' ve 'Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi' ana başlıkları ile ilgili önce alt komisyonlar oluşturuldu. Daha sonra 23 Eylül 2021 tarihinde Halk Eğitim Merkezi Salonunda Çalıştay düzenlendi.

Halk Eğitim Merkezimizde düzenlenen Şura Hazırlık Çalıştayına 31 yönetici ve öğretmen katıldı. Çalıştay sonunda ise 'Temel Eğitimde Fırsat Eşitliği'(27 Karar), 'Mesleki Eğitimin İyileştirilmesi' (18 Karar)ve 'Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi'(9 Karar) olmak üzere toplam 54 tavsiye kararı alındı.

TEMEL EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ, MESLEKİ EĞİTİMİN İYİLEŞTİRİLMESİ, ÖĞRETMENLERİN MESLEKİ GELİŞİMİ ÇALIŞTAYI

 

Bursa-Kestel,23 Eylül2021

 

Kestel İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü organizasyonunda 20.Milli Eğitim Şurasına hazırlık maksadı ile düzenlenen 'Temel Eğitimde Fırsat Eşitliği, Mesleki Eğitimin İyileştirilmesi, Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi' konusunda Çalıştay ilçemiz Halk Eğitim Merkezi Konferans salonunda düzenlenmiştir. Çalıştaya ilçemiz okul müdürleri katılım göstermiştir ve üç farklı başlık ele alınmıştır.

 

 

Mesleki Eğitimin İyileştirilmesi

Temel Eğitimde Fırsat Eşitliği  

Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi

Çalıştayda aşağıdaki öneriler sunulmuş, sonuçlara ulaşılmıştır.

 

1)  Mesleki Eğitimin İyileştirilmesi

20.Milli Eğitim Şurası Hazırlık Çalışmaları Kapsamında Öğretmenlerin Mesleki Gelişimlerinin Desteklenmesine Dair Görüş ve Öneriler

 

1-     Öğretmenlerimize seminer dönemlerinde mesleki gelişimlerini artıracak alanlarıyla ilgili konularda uzman kişiler tarafından eğitim verilmesi gereklidir.

2-      Atölyelerimizdeki malzeme ve teçhizatın geliştirilmesi ve sayıca artırılması mesleki eğitimin iyileşmesi için çok önemlidir. Bunun sağlanması öğrencilerin hem motivasyonunu hem de adaptasyonunu arttırır.

3-     Alan öğretmenlerinin sirkülâsyonunun çok olması eğitim öğretimi olumsuz etkilemektedir. Norm eksikliği, açık öğretimdeki ders sayılarının norma eklenememesi gibi sebeplerle norm eksik olduğu halde bu durumun eksik norm olarak yansıtılamaması öğretmen ihtiyacının tamamlanması konusunda sıkıntı yaratmaktadır.

4-      Özel sektör ile protokollerin imzalanması ile mezun öğrencilerin özel sektörde istihdam edilebilmesi meslek liselerinin tercih edilmesinde önemli rol oynayacaktır.

5-    Meslek lisesi öğrencilerinin her biri için elektronik CV (özgeçmiş) oluşturulması sağlanabilir. Oluşturulacak CV (özgeçmiş)'de öğrencinin el becerileri, yarışmalarda aldığı dereceler, yer aldığı projeler, öğrenci hakkında öğretmen görüşlerinin yer aldığı bölümlerin bulunması ile öğrenci mezun olduktan sonra özel sektöre yönlendirilerek istihdamı sağlanabilir.

6-     Özel sektöre, İşletmelerde Beceri Eğitimi'ni yapmak üzere yönlendirdiğimiz öğrencilerin işletme tarafından kabul edilmemesi büyük sıkıntı yaratmaktadır. "İşletmelerde Beceri Eğitimi" gören öğrencilerimize ödenen devlet katkısının tamamının devlet tarafından ödenmesi işletmelerin öğrencileri kabul etmesini sağlayacaktır.

7-      9. Sınıf öğrencilerimiz alan seçimi yaparken, el becerisinin tespit edilerek ilgili alana yerleşebilmesi için yetenek sınavına tabi tutulması önemli bir adım olacaktır.

8-     Kaynaştırma öğrencilerimizin İşletmelerde Beceri Eğitimi (Staj)'ni yaparken oldukça zorlandıkları görülmektedir. İşletmelerde sorunlar yaşamaktadırlar. Kaynaştırma öğrencilerinin farklı işletmeler yerine kendi okulunda staj eğitimini alması sağlanmalıdır.

9-      Güzellik Hizmetleri bölümü, lisans programının kapatılması sebebiyle kadrolu öğretmen ataması yapılamamaktadır. Öğretmen ihtiyacı ücretli öğretmen görevlendirilerek tamamlanmaya çalışılmaktadır. Ancak ücretli öğretmenlerin dönem bitmeden diledikleri zamanda görevden ayrılmaları eğitim öğretimi olumsuz etkilemektedir. Aynı zamanda programın lisans eğitimi olmadığı için öğrenciler ön lisans okumaya istekli olmuyorlar ve şevkleri kırılıyor. Programın lisans eğitimi açılarak öğrencilerin ilgisi artırılabilir.

10-  Çocuk Gelişimi ve Eğitimi bölümü mezunu olan öğrencilerimiz için "Meslekte Yeterlilik Sertifikası" ile lise mezunu olarak da anaokullarında, kreşlerde ve evde çocuk bakımında istihdamının sağlanması sağlanabilir.

11-  Mesleki ve Teknik Eğitim Kurumlarında yer alan alanlara yönelik tanıtımlar yeterli değildir. Öğrenci kaydı sırasında rehberlik servisi öğrencilere gerekli alan tanıtımlarını yapıp yeterli olmadığı kısımlarda da video ile destekleyebilir. Bu şekilde öğrenciler ve veliler daha bilinçli bir şekilde alan seçimi yapmış olur.

12-  Mesleki ve Teknik Eğitim Kurumlarından mezun olan öğrencilere tanınan ayrıcalıklı kontenjanlar (MTOK) hakkında veli ve öğrenciler yeterli bilgiye sahip değildir. Bu konu hakkında öğrenci ve velilere rehberlik servisleri tarafından bilgilendirme yapılmalıdır.

13-  Toplumdaki bireylerin ön yargılarından dolayı mesleki eğitim kurumlarına karşı bakış açılarının değiştirilmesi yönünde çalışmalar yapılması. (Seminer, Kamu spotları vb.)

14-  Uyum sorunu yaşayan öğrenciler sosyal projelere dahil ederek sorumluluk bilinci kazanmasını sağlanabilir. Bu sayede hem kendisine hem çevresine karşı davranışlarında olumlu gelişmeler gözlemleyebiliriz.

15-  MTOK' ların artırılarak üniversitelerdeki mühendislik fakültelerine mesleki eğitim mezunu olan öğrencilerin daha fazla yerleşmesinin sağlanması önemlidir.

16-  Bakanlık tarafından düzenlenecek protokollerle mesleki eğitimin sahada yapılmasının önü açılmalıdır. Özellikle teknik gezilerde yaşanan izin alma probleminin aşılması öğrenciler için faydalı olacaktır. Öğrencilerin gerçek çalışma ortamını görmesi onlar için özendirici olacaktır.

17-  Anadolu Teknik Liseleri (ATL) uygulamasının tekrar gündeme gelmesi gerekmektedir.

18-  Sektördeki firmaların hangi yeterliliklerde öğrenci istediklerini net bir şekilde ifade etmeleri gerekmektedir. Ve bu amaca ulaşmak için firmaların da nasıl katkı sağlayacaklarını belirtmesi mesleki eğitimin iyileşmesi için gereklidir.

 

2)  Temel Eğitimde Fırsat Eşitliği

20.Milli Eğitim Şurası Hazırlık Çalışmaları Kapsamında Temel Eğitimde Fırsat Eşitliğine Dair Görüş ve Öneriler

 

1-      Öğrenciler arası fırsat eşitliği sağlamak için her iki ebeveyne erken dönemde ebeveyn aile eğitimleri verilmeli.

2-      Ebeveynlere medya okuryazarlığı eğitimleri verilmeli.

3-      Anasınıfı eğitimi mecburi olmalı ve bunun yanında tüm kırtasiye malzemeleri ücretsiz olmalı.

4-      Sınıf mevcutlarında bölgesel farklılıklar giderilmeli.

5-      Okullaşma oranları arasında bölgesel farklılıklar giderilmeli.

6-      İkili eğitim tümüyle kaldırılıp tekli sisteme geçiş tam anlamıyla sağlanmalıdır.

7-      Nitelikli okullar bölge içinde homojen dağıtılmalı, nitelikli okullara fiziki ulaşım kolaylaştırılmalı.

8-      Zorunlu hizmet bölgelerinde öğretmen planlaması yapılarak öğretmen sürekliliği sağlanmalı.

9-      Yardımcı hizmetli personel sayısının arttırılması.

10-  Maddi eksiklikler yasayan bireylere düzenli yardım sağlanmalı.  Şartlı nakit yardımı yapılmalı.

11-  Gsb ilçe müdürlükleri ile protokol imzalanmalı. Özellikle kırsal kesimlerde sosyal ve kültürel etkinliklere ağırlık verilmeli.

12-  Mevcudu yüksek olan okullarda sağlık memuru bulundurulmalı, önlenebilir hastalıklar erken tanılanmalı.

13-  Temel eğitimdeki tüm öğrencilere yemek hizmeti verilmektedir.

14-  Ders saatleri pedagojik dönemlere uygun olarak değerlendirilmelidir. Kültürel ve sosyal faaliyetler arttırılmalı.

15-  Temel eğitim okullarına bütçe sağlanmalı.

16-  Ekonomik durumu kötü olan öğrenciler için belediye sınırları içinde taşıma desteği sağlanması

17-  Bedensel engelli kaynaştırma öğrencileri için servis imkânı sağlanması.

18-  Üstün zekâlı öğrencilerimizin Bilsemlere taşınmasında servis imkânı sağlanması.

19-  Tecrübeli öğretmenlerin il içerisinde homojen dağıtılması. (Pozitif ayrımcılık sağlanması)

20-  İnternet altyapısının kırsalda geliştirilerek tüm öğrencilerin dijital eğitime ulaşmasının sağlanması.

21-  Belediyeler ile okulların işbirliğinin bir sisteme ve altyapıya kavuşturularak hizmetlerin devamlılığın sağlanması.

22-  Çocukların ilgi alanlarına göre seçmeli ders sayısı arttırılmalı.

23-  Özel yetenek isteyen dersler için sayıya bakılmaksızın öğretmen verilmelidir.

24-  Uzaktan eğitim hibrit modelle sürdürülebilir.

25-  Anasınıflarına kadrolu yardımcı verilmeli.

26-  Evde eğitim öğrencilerinin sosyalleşebilmesi için uygun ortamlar düzenlenebilmesi.

27-  Okullarda tekrar kıyafet yönetmeliğinin gelmesi.

 

 

3)  Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi

20.Milli Eğitim Şurası Hazırlık Çalışmaları Kapsamında Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi Dair Görüş ve Öneriler

1-      Hizmetçi eğitimler sürekli güncel kalmalı ihtiyaçlara cevap vermeli.

2-      Yüksek lisans ve Doktora eğitimleri teşvik edilmeli.

3-      Milli eğitim bakanlığının kendi açtığı kursların yanı sıra özel eğitim kurumları ile arasında işbirliğini arttırarak öğretmenlerin kendini geliştirmesini sağlamalıdır.

4-      Üniversiteler ile işbirliği arttırılmalı aktif eğitimler sürekli sürdürülmeli.

5-      Yaşam boyu öğrenme anlayışı öğretmen eğitimlerinde temel prensip haline gelmeli.

6-      Yatay ve dikey uzmanlık alanları sağlanmalı.

7-      Öğretmen eğitimlerinde uygulamalı eğitimlere ağırlık verilebilmeli.

8-      Öğretmenlik meslek kanunu çıkartılmalı.

9-      TÜBİTAK gibi kurumlarla işbirliği sıklaştırılmalı, uzmanlık gerektiren alanlarda dış destek alınması sağlanmalı.

 Temel Eğitimde Fırsat Eşitliği, Mesleki Eğitimin İyileştirilmesi, Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi Konusunda Çalıştay sonucunda sunulan öneri maddeleri yukarıda çıkarılmıştır. 

 

 

13-10-202113-10-202113-10-2021

Yeni Mah, Yavuz Sultan Selim Cd. No4/4, 16450 Kestel/Bursa - 0224 373 01 50

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.